تعمیر برد آیفون 5S

در این مقاله با تعمیر برد آیفون 5s آشنا می شویم. برد آیفون یکی از مهم­ترین و اصلی­ترین قطعات گوشی هوشمند است که در صورت بروز مشکل بر روی آن ممکن است برای شما دردسرساز باشد.

این قطعه که به برد مادر یا اصلی نیز معروف است در واقع قطعه حیاتی گوشی شما است که در هر صورتی که آسیب ببیند می­تواند عملکرد گوشیتان را به طور کل مختل کند یا حتی اطلاعاتتان را برای همیشه پاک کند.

البته که یکسری علائم و ویژگی­ خاص وجود دارد که می­توانید با کمک آن متوجه آسیب دیدگی برد گوشیتان شوید که در قسمت زیر آن­ها را شرح داده ایم. در این مقاله به بروز آسیب دیدگی برد، نحوه حفاظت و پیشگیری از سوختن برد و چگونگی تعمیر آن می پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

تعمیر برد آیفون 5S

شایع­ترین ویژگی­ های برد آسیب دیده چیست؟

جالب است که بدانید برد مادر از پیش ساخته می­شود و سپس بر روی بدنه مونتاژ می­شود. کانکتورهای قابلیت­های مختلف گوشی شما روی آن متصل می­شود و نحوه اتصال این قابلیت­ها  بر روی برد اصلی دستگاه نیز به صورت بر مدار است.

اگرچه مواردی که در قسمت زیر خواهیم گفت، دلیل قطعی برای بروز مشکل در برد اصلی گوشی شما نیست اما می­توانید از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری کنید.

  1. ریست شدن ناگهانی گوشی آیفون: ممکن است آیفون شما ناگهانی خاموش و روشن شود.
  2. روشن نشدن آیفون برای مدت طولانی: هر چه قدر دکمه پاور گوشیتان را نگه می­دارید روشن نمی­شود و پس از مدتی ناگهان روشن می ­شود.
  3. هنگ کردن و فریز شدن ناگهانی گوشی: گوشیتان هیچ عملکردی را نمی­پذیرد و انجام نمی­دهد.
  4. زمانی که گوشی خود را روشن می­کنید، سیستم عامل بالا نمی­آید و یا به نوعی فریز می­ شود. در این حالت مدت زمان زیادی بر روی لوگوی اپل منتظر می­مانید و گوشی شما به سختی روشن می­ شود.
  5. گوشی شما به صورت ناگهان خاموش می­شود و برای مدت طولانی روشن نمی ­شود.
  6. از کار افتادن هر یک از بخش­ها: هنگام استفاده از دوربین، اسپیکر یا برنامه­های دیگر به سختی بالا می­ آیند یا کلا بالا نمی­آیند و پس از مدتی بسته می ­شوند.
  7. باتری خود در حالی که شارژ است، شارژ آن متوقف شده یا خالی می­ شود یا در هنگام استفاده شارژ آن سریعا کم می­ شود و یا ناگهانی شارژ کامل شما به صفر می­رسد و اصطلاحا باتری خالی می­کند.
  8. اگر کیبورد شما به صورت خودکار کار می­کند یا برنامه­ای اتوماتیک وار باز می­ شود.
  9. گوشیتان سریع داغ می­کند.

اگر هر یک از موارد بالا اتفاق افتاد، ابتدا اجازه دهید گوشیتان برای مدتی استراحت کند و خنک شود و از روشن کردن و فشردن پی در پی دکمه­های آن پرهیز کنید. در صورتی که این موارد به صورت پشت سر هم رخ داد، به یک متخصص معتبر مراجعه کنید.

نکاتی در مورد تعمیر برد آیفون 5s:

دقت کنید که در صورت سوختگی برد گوشی شما، برد آسیب داده باید با یک برد نو تعویض شود که اگر قطعه برد فیک باشد ممکن آسیب­های بنیادی و جبران نشدنی را به گوشی شما وارد کند.

اصلی­ترین دلیلی که ممکن است به برد گوشی شما آسیب بزند، ضربه محکم به گوشی شماست اگرچه با یک یا دوبار ضربه این اتفاق نمی­افتد اما اثرات آن در بلند مدت پدیدار می­شود. دلیل بعدی ورود آب به درون گوشی و اسیب به برد است که در این صورت باعث می­شود که برد بسوزد.

اگر گوشی شما بیش از حد و برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد، دستگاه گوشی شما داغ می­کند و باعث آسیب بر روی برد اورجینال شما می­ شود.

همچنین اگر به پردازنده گوشی یا همان cpu فشار زیادی وارد کنید، درحالی که سی پی یو آیفون شما ضعیف بوده و شما بیش از حد اندازه از آن کار کشیده باشید، ممکن است به برد اصلی آسیب وارد کرده و عملکرد آن را مختل کنید.

یک دلیل دیگر که بسیار مهم است این است که اگر گوشی شما اخیرا تعمیر شده است، باید بررسی کنید که اگر باتری آن را تعویض کرده­اید، باطری اورجینال گوشی شما با یک باطری فیک جایگزین نشود.

همچنین اگر تعمیر گوشی آیفون خود را به مرکزی نامعتبر سپرده باشید، ممکن است در هنگام تعمیر یا تعویض هر بخشی از گوشی، قطعات اورجینال گوشی شما را مانند باطری با قطعات فیک جا به جا کنند.

در این صورت چون برد اصلی گوشی وظیفه کنترل کردن و انتقال ولتاژ مناسب هر بخش و قطعه را بر عهده دارد، نتواند ولتاژ مناسب را به دیگر بخش­ها برساند و عملکرد آن­ها مختل شود.

اکنون پس از بررسی دلایل آسیب دیدگی برد اصلی یا مادر، باید بدانیم در صورت بروز مشکل در برد گوشی آیفون شما چگونه می­توان آن را تعمیر کنیم؟

نکاتی در مورد تعمیر برد آیفون 5s

چگونگی تعمیر برد آیفون 5s

این راهنما برای تعمیر برد آیفون 5s کاربرد دارد. توجه داشته باشید اگر دکمه اثر انگشت شما غیرفعال شده است، با تعویض برد Touch ID آن را فعال کنید و اگر دوباره غیرفعال بود، دکمه هوم جدیدی را جایگزین آن کنید.

این راهنما صرفا برای اطلاعات شماست و از انجام این مرحل به تنهایی و در منزل خودداری کنید. در صورت بروز هر یک از مواردی که در مطلب بالا ذکر کرده­ایم، برای تعمیر گوشی آیفون خود می­توانید به یکی از مورد اطمینان­ترین مراکز خدمات دهی تلفن­های همراه مراجعه کنید و پس از مشورت با متخصص این حوزه که دقت کنید حتما دانش و تجربه کافی را داشته باشد، راه حل مناسب را پیش بگیرید.

برای تعمیر برد آیفون 5s چهار مرحله مهم در پیش­رو دارید که به صورت زیر است:

  • جداسازی صفحه نمایشگر
  • غیرفعال سازی کانکتورهای دکمه هوم و کابل­های مختص به آن
  • تعویض برد
  • مونتاژ

مرحله اول: خاموش کردن گوشی و باز کردن گوشی

قبل از ادامه، حتما دقت کنید که باتری آیفون خود را زیر 25 درصد خالی کنید. باتری لیتیوم یون شارژ شده در صورت سوراخ شدن حتی به صورت تصادفی می تواند آتش بگیرد و یا منفجر شود. قبل از شروع جداسازی، آیفون خود را خاموش کنید.

در این مرحله، دو پیچی که در انتهای آیفون شماست را باز می­کنند تا در مرحله بعد صفحه نمایشگر یا ال سی دی گوشی را از بدنه جدا کنند.

مرحله دوم: جداسازی صفحه نمایشگر یا ال سی دی

اگر شیشه صفحه نمایش شما ترک خورده است، از شکستگی بیشتر جلوگیری کنید و با چسباندن چسب نواری پهن از آسیب بدنی در حین تعمیر جلوگیری کنید. چسب­های نواری پهن را به اندازه ال سی دی گوشی خود ببرید و بر روی صفحه نمایش آیفون بچسبانید تا تمام ال سی دی پوشانیده شود.

این کار باعث می شود که خرده های شیشه محفوظ بماند و یکپارچگی ساختاری آن هنگام بلند کردن نمایشگر حفظ شود.

در این مرحله به دو روش دستی یا استفاده از ابزار مخصوصی که صرفا برای این کار طراحی شده است، صفحه نمایشگر را به اندازه دو سانتی متر بالا می­ کشند. آنگاه می توان به کابل­ها و کانکتورهای پشت ال سی دی دسترسی پیدا کنند.

مرحله سوم: قطع کردن کابل­های کانکتور دکمه هوم

گوشی را به اندازه ای باز می­کنند که بتوانند به کابل­ها و کانکتورهای دکمه هوم و تاچ آیدی دسترسی داشته باشند سپس پیچ­ها و کانکتورهای پنل جلویی را باز می­کنند تا بتوانند صفحه نمایشگر را از بدنه جدا کنند.

مرحله چهارم: خارج کردن سیم کارت از گوشی

حتما دقت کنید که پیش از تحویل گوشی خود برای تعمیر سیم کارت­های خود را خارج کنید. برای این کار از یک ابزار نوک تیز مانند سوزن یا گیره کاغذ استفاده کنید و سیم کارت­های خود را خارج کنید.

اگر محفظه سیم کارت شما خراب شده یا به هر دلیلی آسیب دیده به یک متخصص مراجعه کنید تا با استفاده از ابزاری مخصوص آن را باز کند و محفظه جدیدی را جایگزین آن کند.

مرحله پنجم: تعویض برد

اکنون می­توانند طی مراحلی برد را عوض کنند و برد تعمیر شده یا جدید را جایگزین برد آسیب دیده قبلی کنند.

مرحله آخر: مونتاژ

در این مرحله همانطور که از اسمش پیداست، تمام مراحل قبل را به طور بلعکس و به هدف مونتاژ مجدد قطعات انجام دهند و سپس با استفاده از دستگاه­های مخصوصی از صحت عملکرد برد و دیگر قسمت­های گوشی مطمئن شوند.

پیشنهاد می­کنیم قبل از تعمیرات آیفون اپل، اطلاعات خود را پاک کنید. این کار را می­توانید با ری بوت کردن گوشی انجام دهید. به قسمت تنطیمات گوشی بروید و از آن جا گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید.

اگر گوشی شما فریز شده می­توانید به روش دستی این کار را انجام دهید. تنها کافیست که دکمه پاور و دکمه ولوم پایین را به مدت چند ثانیه نگه دارید.

پس از تحویل گوشی حتما صحت عملکرد دوربین پشت و جلویی آیفون، اسپیکر، دکمه هوم و اثر انگشت، صفحه نمایشگر یا ال سی دی را بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل آن را ارجاع دهید.

همچنین مرکز خدمات دهی امداد موبایل با در نظر گرفتن گارانتی گوشی موبایل می­تواند مشکل گوشی شما را در مدت ذکر شده شناسایی و تعمیر کند.

تعویض برد آیفون 5s

نکات حفاظت از برد گوشی

  • در صورت امکان از برخورد ضربه، افتادن و ورود آب به درون آن اجتناب کنید.
  • با دست خیس از آن استفاده نکنید.
  • در صورت خیسی آن، سریعا آن را درون یک گونی، کیسه یا دبه برنج بگذارید. اجازه دهید به مدت یک شبانه روز در آن باشد.
  • یا می­توانید از پایین یعنی سوکت شارژر آن را در مجاورت بخاری یا شوفاژ قرار دهید.
  • در صورتی که مجبور به تعمیر گوشی خود شدید، تعمیرات موبایل و آیفون اپل خود را به مرکز و متخصص معتبر و با تجربه بسپارید تا از عدم جا به جایی قطعات درونی آن مطمئن شوید.
  • هرگز گوشی خود را زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • به مدت طولانی و برای ساعات زیاد از آن استفاده نکنید.
  • برنامه­ هایی که حجم زیادی از گوشیتان گرفته ­اند و استفاده نمی­کنید را پاک کنید.
  • حافظه گوشی خود را مرتبا پاکسازی کنید و اطلاعات به درد نخور مانند کش­ها را مرتبا پاک کنید.
  • برنامه­ های خود را از اپل استور و سایت­های معتبر نصب کنید.
  • حافظه برنامه­های پر مصرف و حجم زیاد را به کارت حافظه خارجی یا اس دی کارت منتقل کنید.
  • گوشیتان اگر هنگ کرد، فریز شد، باطری خالی کرد یا ناگهانی خاموش شد، از روشن کردن مداوم آن، فشردن کلیدهای پی آ پی و تکرار این اعمال برای مدت زیادی اجتناب کنید.
  • اجازه دهید گوشیتان استراحت کنید و پس از مدتی بعد دوباره امتحان کنید.
  • اگر گوشیتان داغ می­کند، ابتدا فرم یا قاب آن را در بیاورید و اجازه دهید که برای مدتی خنک شود.
  • توجه داشته باشید که تعویض و تعمیر برد گوشی، امری هزینه­ بر، زمان­بر و پیچیده است که نیاز به متخصصینی با دانش و تجربه کافی و به روز شده در حوزه فناوری و تکنولوژی­های به کار رفته در محصولات اپل هستند پس در مراقبت از گوشی­های خود کوشا باشید.

در پایان باید خاطر نشان کنیم که حتما با بروز اولین مشکل تصمیم به تعویض برد گوشی خود نگیرید و راهکارهای ساده­تر را امتحان کنید. اگر آن راهکارها مشکل گوشیتان را حل نکرد، آن زمان می­توانید شخصا یا با مراجعه به یک متخصص این حوزه، برد گوشی خود را تعویض کنید.

جمع بندی تعمیر برد آیفون 5S

برد اصلی یا مادر، مهم­ترین قطعه سازنده یک گوشی است که ابتدا ساخته و سپس بر دستگاه مونتاژ می­ شود. این برد نقش قلب را در یک گوشی هوشمند ایفا می کند به این صورت که ولتاژ متناسب با هر بخش را کنترل و سپس آن را منتقل می­ کند.

در تعمیر برد آیفون 5S، بخش­های مختلف یک گوشی با استفاده از کابل­ها و کانکتورهایی روی برد اصلی متصل می­شوند. به همین دلیل یک اختلال جزیی در برد می­تواند عملکرد کل سیستم را مختل کند.

در این صورت احتمالا تلفن همراه شما سریعا داغ بکند، باطری آن تمام شود و برنامه­ های درونی آن با اختلال مواجه شوند که نشان می­دهد دستگاه شما به تعمیرات موبایل در زمینه برد احتیاج دارد.

برای تعمیر گوشی آیفون خود به دلیل حساسیت این گوشی و هزینه­ بر بودن تعمیر و تعویض قطعات باید از برد به بهترین وجه ممکن مواظبت کرد که در این مقاله به شرح کامل این موضوع پرداخته ­ایم.

همچنین در صورتی که مجبور به تعمیر یا تعویض برد گوشی آیفون خود شوید، چگونگی انجام آن را برایتان شرح داده­ ایم و سعی کرده­ایم صفر تا صد این موضوع را پوشش دهیم.

ما در امداد موبایل امیدواریم که این مطالعه برای شما مفید بوده باشد و کمکی در زمینه تعمیر و محافظت برد گوشی­های آیفونتان کرده باشیم.

به اشتراک بذارید

تعمیرات گوشی آیفون

قطعات، آموزش و هزینه

تعمیرات گوشی سامسونگ

قطعات، آموزش و هزینه

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *